Skip to content

Indonesia

September 8, 2012

27111075:

meski saya ngaku warga negara Indonesia saya teh sering mikir, sekenal apa sih saya sama negara ini? tadi siang saya ketemu Galang yang beberapa waktu lalu pameran di Erlagen Jerman. saya nanya-nanya dia, disana (Jerman) teh keadaannya emang kayak apa? Kata Galang perspektif orang bule disono ngeliat orang Indonesia itu begitu ‘wah’. Saya sempet ngangkat alis, ga percaya. Kata Galang orang-orang jerman mengidentikkan ‘Indonesia’ dengan kiprah presiden pertama RI, Soekarno pada waktu beliau masih memerintah (1945-1967). yang begitu keren, membantu memerdekakan negara-negara afrika dan asia, dan banyak jasa-jasa lainnya. diceritain gitu, mendadak saya pengen buka-buka buku sejarah lagi rasanya, malu karena gak begitu ngeh. OTL

pertama-tama, saya ngecek dulu, propinsi indonesia yang katanya sekarang udah 33 teh, apaan aja sih? saya nemu link https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/id.html sebagai acuan (karena konon wikipedia haram hukumnya untuk dijadiin rujukan). Disana tertulis:

30 provinces (provinsi-provinsi, singular – provinsi), 2 special regions* (daerah-daerah istimewa, singular – daerah istimewa), and 1 special capital city district** (daerah khusus ibukota); Aceh*, Bali, Banten, Bengkulu, Gorontalo, Jakarta Raya**, Jambi, Jawa Barat (West Java), Jawa Tengah (Central Java), Jawa Timur (East Java), Kalimantan Barat (West Kalimantan), Kalimantan Selatan (South Kalimantan), Kalimantan Tengah (Central Kalimantan), Kalimantan Timur (East Kalimantan), Kepulauan Bangka Belitung (Bangka Belitung Islands), Kepulauan Riau (Riau Islands), Lampung, Maluku, Maluku Utara (North Maluku), Nusa Tenggara Barat (West Nusa Tenggara), Nusa Tenggara Timur (East Nusa Tenggara), Papua, Papua Barat (West Papua), Riau, Sulawesi Barat (West Sulawesi), Sulawesi Selatan (South Sulawesi), Sulawesi Tengah (Central Sulawesi), Sulawesi Tenggara (Southeast Sulawesi), Sulawesi Utara (North Sulawesi), Sumatera Barat (West Sumatra), Sumatera Selatan (South Sumatra), Sumatera Utara (North Sumatra), Yogyakarta*

note: following the implementation of decentralization beginning on 1 January 2001, regencies and municipalities have become the key administrative units responsible for providing most government services

hahaha mendadak saya pengen main peta buta dan nebak propinsi apa letaknya dimana… :’D *saya yakin, sebagaimana saya nggak acuh dengan jasa-jasa Soekarno, kemungkinan besar saya juga gak terlalu ngeh ibukota masing-masing propinsi teh apa aja namanya dan dimana tempatnya?* /dor
 
♘♘
kenapa kuis peta buta ini jadi agak signifikan? yaiyalah. karena bakal saya pake untuk nyocokin dengan peta semi buta di situs http://www.endangeredlanguages.com/
 
Disitu ditulis kalo

Humanity today is facing a massive extinction: languages are disappearing at an unprecedented pace. And when that happens, a unique vision of the world is lost. With every language that dies we lose an enormous cultural heritage; the understanding of how humans relate to the world around us; scientific, medical and botanical knowledge; and most importantly, we lose the expression of communities’ humor, love and life. In short, we lose the testimony of centuries of life.

Languages are entities that are alive and in constant flux, and their extinction is not new; however, the pace at which languages are disappearing today has no precedent and is alarming. About half of the world’s approximate 7,000 languages are at risk of disappearing in the next 100 years. But today we have tools and technology at our fingertips that could become a game changer.

With the Endangered Languages Project, Google puts its technology at the service of the organizations and individuals working to confront the language endangerment by documenting, preserving and teaching them. Through this website, users can not only access the most up to date and comprehensive information on endangered languages as well as samples being provided by partners, but also play an active role in putting their languages online by submitting information or samples in the form of text, audio or video files. In addition, users will be able to share best practices and case studies through a knowledge sharing section and through joining relevant Google Groups.

Google oversaw the development and launch of this project, but the long term goal is for it to be led by true experts in the field of language preservation. As such, oversight of the project will soon transition to First Peoples’ Cultural Council and The Institute for Language Information and Technology (The Linguist List) at Eastern Michigan University in coordination with the Advisory Committee.

♞♞♞

balik lagi ke premis pertama saya, “sekenal apa sih saya sama tanah lahir saya ini?” saya pengen merancang karya tugas akhir yang mengekspos rahasia umum yang kurang keangkat ini. bahwa kita (oke ga usah jauh-jauh lah, SAYA contoh nyatanya) rada-rada apatis sama indonesia. udah mah ga tau jasa pahlawannya, ga apal kondisi geografis negaranya, ga ngeh juga dengan ancaman korosi budaya yang sedang membayangi tanah air tempat lahirnya.

ealah, ini negara sendiri loh. dan siapa yang bertanggung jawab untuk ngurusnya kalo bukan warganegaranya sendiri, terutama generasi mudanya? *terdengar sangat ppkn, emang* yah seenggaknya dengan menjadikan masalah ini sebagai tema tugas akhir saya, kalopun saya kurang berhasil untuk mengajak orang-orang di sekitar saya untuk turut awas soal ginian, paling nggak saya deh yang jadi lebih mawas. =3=”a

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: